درس هایی از کرونا

شیوا شادمانی
به قلمِ شیوا شادمانی
به تاریخِ
جمعه ٢٧ فروردین ٠٠
.
پیرامونِ زندگی شغلی
.
مطالعه در٧ دقیقه

با پیدایش همه‌گیری در سالی که گذشت، شاهد تغییر و تحولات بسیاری در زمینه‌های مختلف بودیم. علاوه بر تغییر در سبک زندگی و تعاملات اجتماعی، حوزه‌های مختلف کسب‌وکار نیز دچار تغییرات بسیاری شدند.

بازاریابی دیجیتال

طی یک سال گذشته تغییرات بی‌سابقه‌ای در فضای بازاریابی ایجاد شد. همه ما بیش از آنچه که انتظار داشتیم فقط برای زنده ماندن و باز نگه‌داشتن درها به فناوری وابسته شدیم. بخصوص مشاغل که بیش از هر زمان دیگری به بازاریابی دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی روی آوردند.

افراد از هر طیف زندگی خود را با فضای جدید دیجیتالی سازگار کردند و تقاضا برای محتوای بیشتر به طور مداوم افزایش یافت. برای برندها و کسب‌وکارها، این بدان معنی بود که باید با تولید محتوای مناسب مخاطبان گسترده‌تری را پوشش دهند، از جمله نسل‌های مسن که سبک زندگی دیجیتال را پذیرفته‌اند.

همان‌طور که کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان تکامل‌یافته‌اند، رسانه‌های اجتماعی نیز پیشرفت کرده و به طور مداوم در حال بهبود و به‌روزرسانی هستند تا بتوانند تقاضای مصرف‌کننده را که روزبه‌روز درحال‌رشد است برآورده کنند. علاوه بر محتوای بیشتر، انتظارات مصرف‌کنندگان در نحوه تعامل برندها با مشتریان تغییر کرده است. به‌جای مکالمه و ارتباط یک‌طرفه اکنون کسب‌وکارها نیاز به تعامل با مشتریان و پاسخگویی به نیازهای آنها دارند.

داده به‌عنوان یک دارایی

طی چند سال گذشته، حجم داده‌ها به طرز گسترده‌ای رشد کرده است. مشاغلی که از این داده‌ها برای درک بهتر مشتریان خود و بهبود تصمیم‌گیری خود استفاده کرده‌اند، به‌وضوح مشاغلی هستند که بهتر از دیگران در همه‌گیری عمل کردند؛ بنابراین بررسی دقیق داده‌ها بیش از هر زمان دیگر اهمیت پیدا کرده است؛ بنابراین کسب‌وکارها باید تلاش کنند با بالابردن سواد خود در زمینه تجزیه‌وتحلیل داده‌ها بینش خود را برای گرفتن تصمیمات مؤثرتر در سال جدید تقویت کنند.

نوآوری در مدل کسب‌وکار

در سال جدید، هر رهبر تجاری باید در مورد آنچه که به مشتری پیشنهاد می‌دهد و نحوه فعالیت خود به‌عنوان یک تجارت، تأمل کند. صنایع زیادی وجود داشتند که در طول یک سال گذشته کاملاً دگرگون شدند. مشاغلی که در حال حاضر حتی در طی یک بیماری همه‌گیر رونق دارند، مشاغلی هستند که به‌سرعت نسبت به تغییرات واکنش نشان دادند.

در این راستا، همچنین درک اینکه مشتری شما ناپدید نشده است نیز بسیار مهم است. نیازهای آنها هنوز وجود دارد. مردم هنوز مشغول خوردن، خریدن کالاها، آموزش دیدن و… هستند. مشتریان شما هنوز هستند و هنوز هم باید به آنها خدمات ارائه شود. آنها فقط در یک‌زمان و مکان متفاوت از یک سال پیش هستند.

به‌عنوان‌مثال، رستوران‌هایی که بر روی سرویس‌های بیرون‌بر متمرکز شدند. فروشگاه‌ها به فروش محصولات خود به‌صورت آنلاین روی آوردند. اگرچه مشاغل همیشه مجبور بوده‌اند به چگونگی تغییر بازار و تغییراتی که برای تجارت نیاز است فکر کنند، نوآوری در مدل کسب‌وکار شما در سال جدید اهمیت بیشتری خواهد داشت.

نیروی کار از راه دور تغییرات دائمی در محل کار را آغاز کرده است. درحالی‌که تمایل به بازگشت به زندگی قبلی یک آرزوی برای همة ما است، واقعیت این است که محل کار ممکن است هرگز به حالت قبلی خود بازنگردد. انتظار می‌رود که کار از راه دور بخشی غیر قابل حذف از محل کار و نحوه کار ما باقی بماند و برای اولین‌بار، شاهد ظهور شرکت‌های متحرک باشیم.

نیروی کار در منزل

درحالی‌که بسیاری از مشاغل راه‌حل‌های کوتاه‌مدت برای پشتیبانی از نیازهای شبکه نیروی کار خود ایجاد کرده‌اند، در سال 2021 ، رهبران کسب‌وکار به شدت در جستجوی فناوری‌ها و سیستم‌عامل‌هایی هستند که به کارمندان امکان می‌دهد سطح بهره‌وری خود را هرکجا که “دفتر” آنها باشد، حفظ کنند.

به‌عنوان‌مثال، سیستم‌عامل‌های مشترک مانند مایکروسافت و زوم در طی همه‌گیری رشد چشمگیری داشته‌اند. تیم‌های مایکروسافت حتی پلت فرم جلسات خود را به روی برنامه‌های شخص ثالث گشوده است و به کاربران امکان می‌دهد در جلسات به ابزارهای بیشتری دسترسی پیدا کنند تا به آنها کمک کند تا یکپارچه و کارآمد کار کنند.

آموزش مجازی

استفاده فزاینده از ابزارها و فن آوری آنلاین برای افزایش تجربه یادگیری یکی دیگر از تغییرات دوران همه‌گیری بود. از این روی تولید محتوای با کیفیت بسیار اهمیت دارد. بسیاری از افراد، بدون نیاز به مسافرت جهت شرکت در دوره‌های آموزشی و حضور در آن‌ها می‌توانند به‌راحتی به محتواهای آموزشی دسترسی داشته باشند. همین امر سبب می‌شود کسب‌وکارهایی که در حوزه آموزش فعالیت می‌کنند باتوجه‌به نیاز مشتریان خود به تولید محتواهای آموزشی اقدام کنند. بیش از هر زمان دیگر آموزش در حوزه‌های مختلف وابسته به فن آوری آنلاین شده است؛ بنابراین نوع آوری در مدل ارائه خدمات آموزشی امری مهم است.

به روز رسانی شده در تاریخ جمعه ٢٧ فروردین ٠٠