نرم افزار های کاربردی معماری چیست؟

سپیده مبارکی
به قلمِ سپیده مبارکی
به تاریخِ
دوشنبه ١٣ بهمن ٩٩
.
پیرامونِ زندگی شغلی
.
مطالعه در١٤ دقیقه

با ورود تکنولوژی به عرصه های تخصصی، اهمیت توانایی کار با نرم افزار ها بیش از پیش به چشم می خورد. امروزه در معماری طرح های خوش منظرو جذاب، طرح هایی هستند که پرزانته بهتر و دیدی نزدیکتر به واقعیت برای کارفرما ایجاد کند.

دانشجویان معماری وظیفه دارند بسته به زیرشاخه ی مورد فعالیتشان نرم افزارهای متناسب را بیاموزند و آن را در ارائه ی بهتر طرح خلاقانه ی خود بکار برند. درست است که پرزانته حرفه ای دلیل کافی برای مورد قبول و جذاب بودن طرح نیست اما یکی از موارد لازم است. بی شک طرح های ناب و خلاقانه بدون پرزانته درست و جذاب دیده نخواهند شد.

قبل از یادگیری هر نرم افزار ابتدا به کاربرد آن در آینده شغلی تان و همچنین سیستم مورد نیاز آن توجه ویژه داشته باشید. کمال گرایی در یادگیری نرم افزارها صرفا باعث هدر رفتن وقت و انرژیتان می شود.

بیش از 100 نرم افزار تخصصی در زمینه معماری می توان نام برد که یادگیری همه آنها مطمئنا معقول نیست، برای داشتن انتخاب درست در یادگیری نرم افزارها علاوه بر آشنایی با نرم افزارهای پرکاربرد معماری نیاز است بدانید در چه مرحله ای از انجام یک پروژه معماری به کدام یک از آنها نیاز خواهید داشت. در ادامه ابتدا شما را با نرم افزارهای پرکاربردی معماری آشنا می کنیم و سپس به معرفی اینکه هر کدام از آنها در چه مرحله ای کاربرد بیشتری دارند می پردازیم..

نرم افزارهای کاربردی معماری و موارد استفاده از آن چیست؟

اتوکد | Autocad

نرم افزار اتوکد به جهت طراحی دقیق دو بعدی و سه بعدی ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد. این نرم افزار برای طراحی دو بعدی پلان و همچنین طراحی فاز دوم ساختمان بسیار کاربردی و مهم است.

رِویت | Revit

این نرم افزار با طراحی همزمان دو بعدی و سه بعدی باعث تسریع فرآیند طراحی در معماری شده و در سالهای اخیر با استقبال بی سابقه شرکت های سازنده و محیط های کارگاهی معماری واقع شده است.

تری دی مکس | 3DS Max

این نرم افزار در مدلینگ سه بعدی فضاهای داخلی و خارجی معماری مورد استفاده قرار میگیرد با تلفیق نرم افزار تریدی مکس و پلاگین هایی نظیر ویری و کرونا می توان از محیط طراحی شده رندرهای واقعی گرفت. هرچه توانایی گرفتن رندرهای بهتر برای معمار بیشتر باشد طرح وی مورد اقبال بیشتری قرار خواهد گرفت.

لومیون | Lumion

این نرم افزار امکان ویرایش و مدلینگ را به کاربر نمی دهد ولی در متریال دهی و تنظیم رنگ و نور و زاویه دید به پروژه بسیار کارامد است. همچنین با امکان گرفتن خروجی ویدئویی از پروژه، پرزانته بهتری از آن برای ارائه به کارفرما فراهم می آورد.

اسکچاپ | SketchUp

این نرم افزار به جهت طراحی سه بعدی سریع می تواند بسیار کارآمد باشد در طراحی های سه بعدی نظیر طراحی نما و داخلی ساختمان بسیار کاربردی است. همچنین میتوان با نصب پلاگین هایی نظیر ویری و یا اینسکیپ از پروژه رندر های نزدیک به واقعیت گرفت اما کیفیت رندر ها به اندازه ی ویری تریدی مکس نیست.

راینو | Rhino

این نرم افزار به جهت طراحی دو بعدی و سه بعدی پارامتریک مورد استفاده قرار می گیرد در تلفیق نرم افزار با پلاگین گرس هاپر میتوان طراحی های خاص و غیر معمول را برای پروژه هایی نظیر استادیوم ها، نمایشگاه ها و … انجام داد

فتوشاپ | Photoshop

این نرم افزار پس از رندرینگ پروژه در بهبود نور و تنالیته رنگی کارآمد است بعلاوه میتوان در شیت بندی پروژه استفاده گردد.

زمینه کاری شما در کدام یک از حوزه های معماری قرار دارد؟

برای شناخت حوزه های معماری میتوان به مراحل تولید یک اثر معماری رجوع کرد.

قدم اول | تحقیقات


مطالعات معماری جزء بسیار مهم و لاینفک معماری است که در تمام دنیا حائز اهمیت است این مرحله بعنوان فاز صفر شناخته می شود. در این مورد میتوان از نرم افزار های تخصصی آمار گیری نظیر اس پی اس اس استفاده نمود و یرای نمایش داده های دریافتی میتوان از نرم افزار های آفیس استفاده نمود. پس اگر علاقه مندید محقق معماری باشید،بدانید که می بایست مهارت های مقاله نویسی و جمع آوری داده، کار با نرم افزار اس پی اس اس و توانایی ترسیم چارت ها و نموداردها با نرم افزار های آفیس را بخوبی بیاموزید همچنین نرم افزار (گیس) در ارزیابی های جغرافیایی به به شما کمک می کند.

قدم دوم | طراحی فاز یک ساختمان

در هر پروژه معماری پس از مشخص شدن محدوده و آدرس زمین، برای اخذ پروانه ساخت باید به شهرداری همان منطقه مراجعه و درخواست خود را عنوان کرد، شهرداری با اعزام مهندس نقشه بردار و با توجه به طرح تفضیلی منطقه برگه ای تحت عنوان دستور نقشه برای کارفرما صادر می کند در این مرحله مهندس معماری با داشتن دستور نقشه و نقشه برداشت شده توسط مهندس نقشه بردار اقدام به طراحی فاز یک می نماید.

طراحی فاز یک یعنی با توجه به دستور نقشه و تراکم مجاز پروژه میبایست تعداد طبقات و تعداد واحد ها و پارکینگ های مسکونی تایین گردد. اگر علاقه مند به طراحی فاز یک هستید دانستن ضوابط شهرداری و نظام مهندسی مناطق مختلف شهر، و همچنین دانستن نرم افزار تخصصی اتوکد مورد نیاز شماست.نرم افزار های مختلفی نظیر آرشیکد و رویت هم در این مرحله میتوانند فراگرفته شوند اما اتوکد نرم افزار جامع تری برای این مرحله می باشد. در طراحی های پارامتریک میتوان از نرم افزار راینو نیز استفاده نمود

قدم سوم | طراحی فاز دو ساختمان

نقشه ی معماری فاز یک ساختمان پس از جانمایی و تایید توسط شهرداری وارد فاز دوم می شود. در این مرحله مهندسین معماری، برق و تاسیسات روی نحوه اجرا و چگونگی تعبیه دسترسی های تاسیساتی و نحوه اجرای مصالح و محل عبور سیم های برق و کلیدها به اجماع نظر می رسند و نقشه های اجرایی خود را ارائه می دهند. تهیه نقشه های اجرایی برای پروژه های بالای 2000 متر ضروریست و در کنترل زمان بندی اجرای ساختمان و توزیع بودجه ساخت نقشی اساسی ایفا می نماید.

اگر شما هم علاقه مند به طراحی در حوزه های فاز دو معماری هستید پیشنهاد میکنم نرم افزارهای اتوکد و رویت را فرا گیرید.
در سالهای اخیر نرم افزار رویت در زمینه تهیه نقشه های اجرایی معماری، برق و تاسیسات بسیار مفید بوده است. بعنوان مثال با تعیین فواصل مورد نیاز جهت میلگرد گذاری از جانب طراح، این نرم افزار میزان مورد نیاز میلگرد برای کل پروژه را محاسبه می نماید که گام بزرگی در جهت سرعت متره و برآورد پروژه محسوب می شود.

قدم چهارم | طراحی فاز سوم ساختمان

فاز سوم ساختمان همان اجرای پروژه معماریست، یعنی تمامی دستاوردهای فازهای یک و دو به مرحله نهایی اجرا می رسد در فاز سوم ساختمان توانایی خواندن نقشه های تهیه شده فاز یک و دو بسیار حائز اهمیت است در این مرحله کمتر از مراحل قبل نیازمند کار با نرم افزار هستیم اما پس از اجرای هر مرحله ازقبیل گود برداری، فنداسیون، ستون ریزی و اجرای سقف نیازمند تهیه نقشه های ازبیلت از پروژه می باشیم لذا مهارت کار با نرم افزار اتوکد در این مورد حائز اهمیت است.

قدم پنجم | طراحی فاز چهارم ساختمان

فاز چهارم ساختمان مربوط به طراحی هاییست که به ظاهر زیبای پروژه های معماری مربوط است. در این مرحله معماران با استفاده از نرم افزار های تخصصی گرافیکی معماری اقدام به طراحی داخلی و چیدمان معماری می نمایند
در این حوزه استفاده از نرم افزار های سه بعدی سازی نظیر تری دی مکس، اسکچاپ، راینو و گرس هاپر
و نرم افزار های تخصصی رندرینگ نظیر ویری و اینسکیپ، کرونا و لومیون مورد استفاده قرار میگیرد.

قدم ششم | ارائه و تحویل کار (پرزانته)

جهت ارائه حرفه ای پروژه به کارفرما میتوان از نرم افزارهای گرافیکی نظیر فتوشاپ و نرم افزارهای فیلم سازی نظیر لومیون استفاده نمود. امروزه ارائه های پروژه در قالب یک فیلم کوتاه و واقعیات مجازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

به روز رسانی شده در تاریخ شنبه ٠٩ اسفند ٩٩