آداب استخدام وقتی یک مصاحبه‌کننده هستید!

شیوا شادمانی
به قلمِ شیوا شادمانی
به تاریخِ
سه‌شنبه ٣٠ دی ٩٩
.
پیرامونِ زندگی شغلی
.
مطالعه در٥ دقیقه

با توجه به اهمیت فرایند استخدام در سال‌های اخیر، سازمان‌ها برخلاف گذشته، زمان و هزینه بیشتری برای این بخش از فرایندهای سازمانی اختصاص می‌دهند. مقالهٔ زیر شامل نکاتی است که در نظر گرفتن آن‌ها می‌تواند، علاوه برصرفه جویی در زمان و هزینه، باعث بهبود فرایند استخدام شود.

یکی از رایج‌ترین روش‌های جذب، درج آگهی استخدام در سایت‌های کاریابی است. از این روی محتوای درج‌شده در آگهی حایز اهمیت است. بهتر است برای دریافت رزومه‌های مرتبط و مناسب به چند موردتوجه داشته باشید. شرح کاملی از وظایف موقعیت شغلی موردنظر سازمان، مهارت‌های فنی، مهارت‌های رفتاری و در صورت وجود مهارت‌هایی که امتیاز محسوب می‌شوند را در آگهی استخدام خود بنویسید. موقعیت مکانی سازمان خود را نه به‌صورت کلی (بیان تنها شهر) بلکه، محدودهٔ شرکت را نیز ذکر کنید.

پیش از جلسهٔ مصاحبه

باتوجه‌به اینکه معمولاً کارجویان به‌صورت هم‌زمان به ارسال رزومه برای موقعیت‌های متفاوت اقدام می‌کنند، در صورت برقراری تماس تلفنی، ابتدا آمادگی فرد را جهت صحبت‌کردن جویا شوید سپس به معرفی خود و سازمان بپردازید.

چگونگی دریافت رزومه را ذکر کنید. (آیا رزومه توسط گروه منابع انسانی سازمان انتخاب‌شده است) و یا کارجو برای موقعیت شغلی درخواست داده است.

به‌خاطر داشته باشید برای تعیین زمان مصاحبه حداقل از یک روز قبل هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. امکان مصاحبهٔ آنلاین دلیل بر انجام مصاحبه در هر ساعت از روز و هفته نمی‌شد.

بهتر است پیش از جلسهٔ مصاحبه آدرس، روز، ساعت مصاحبه و همچنین اطلاعات مربوط به مصاحبه‌کننده (نام خانوادگی) را از طریق ایمیل و یا پیامک برای کارجو ارسال کنید.

درصورتی‌که مصاحبه از بخش‌های مختلف فنی و غیر فنی تشکیل می‌شود، و یا شامل چند جلسه است، اطلاعات لازم را در اختیار کارجو قرار دهید. بهتر است، حداقلِ زمان مصاحبه را، از قبل اطلاع دهید.

روز مصاحبه

رفتار شما انعکاسی از قوانین موجود و فرایندهای رایج در سازمان است؛ لذا حرفه‌ای برخورد کنید، پاسخگو باشید و با آمادگی کامل در جلسه حاضر شوید.

.قبل از شروع جلسه رزومهٔ کارجو را مطالعه کنید

سؤالات خود را قبل از جلسه آماده کنید و از پرسیدن سؤالات بدون هدف و نامشخص خودداری کنید.

مطمئن شوید، پیش از شروع جلسه هماهنگی‌های لازم برای استقبال و راهنمایی کارجو انجام‌شده است.

در ابتدای جلسه به معرفی خود، سمت خود در سازمان و خلاص‌هایی از فعالیت‌های سازمان بپردازید.

پس از معارفهٔ اولیه دو طرف، به شرح نیاز خود پرداخته و به‌صورت کامل شرح وظایف، خواسته‌ها و انتظارات خود، بپردازید.

بهتر است بعد از انجام صحبت‌های اولیه نظر کارجو را جویا شوید و از او بخواهید در صورت نیاز به توضیح بیشتر و هرگونه سؤال آن را مطرح کند.

در صورت طولانی بودن مدت‌زمان جلسه، نیاز کارجو را نسبت به یک استراحت چند دقیقه‌ای جویا شوید.

تمام کارجویان باید حس خوبی بعد از ترک جلسه داشته باشند، حتی اگر آن‌ها برای موقعیت شغلی مناسب نباشند، باید احساس کنند فرصت کافی برای بیان مهارت‌های خود را داشته‌اند.

بعد از مصاحبه

بعد از جلسهٔ مصاحبه

در پایان مصاحبه از کارجو بخواهید نظر خود را دربارهٔ جلسهٔ مصاحبه بیان کند.

پس از اتمام جلسه، مدت‌زمان بررسی و ارزیابی مصاحبه درنهایت نحوهٔ اطلاع‌رسانی از نتیجهٔ جلسه را توضیح دهید.

در صورت عدم رضایت از جلسه و کارجو، در اولین فرصت نظر خود را اطلاع دهید. به‌خاطر بسپارید اطلاع‌رسانی به‌موقع و شرح کوتاهی از دلایل عدم همکاری، در کمال احترام، حرفه‌ای بودن شمارا نشان می‌دهد.

نکات گفته شده حاصل تجربهٔ شخصی جمعی از کارجویان است. به نظر شما رعایت کردن چه نکاتی می‌تواند به بهبود فرایند استخدام کمک کند؟

به روز رسانی شده در تاریخ چهارشنبه ٠١ بهمن ٩٩